Artikel 15/04/2019 - Ludo Verhaege

Over overpeinzen

En andere redenen waarom de communicatieflow van je bedrijf maar niet op kruissnelheid komt

Het moet gezegd: bedrijven waar de communicatie vloeit met het debiet van een kolkende bergrivier krijgen we weinig of niet te horen. Maar bij de bedrijven die hun communicatie maar niet op de rails krijgen, merken we na jaren van intakegesprekken wel een aantal archetypische patronen op. Hopelijk herken je jezelf niet in deze blog.

De overpeinzers

We worden geleerd om altijd eens goed na te denken over onze beslissingen en altijd kritisch te zijn voor onszelf. Zeer nobel, behalve als het efficiëntie en tempo in de weg staat. Als je zes meetings, drie consultatierondes en vijf Skypecalls nodig hebt om te beslissen over elke stap van je plan, ben je echt wel aan het overpeinzen. We maakten al 'denkprocessen' mee waarbij we eerlijk gezegd dachten: 'In de tijd dat over de aanpak van de communicatie werd gepalaverd, hadden wij al twintig fietsen verkocht.' Peinzen is goed, overpeinzen is nefast.

zichzelf-vastrijden.jpg

De zichzelfvastrijders

Nauwe vrienden van de overpeinzers. Met dat verschil dat ze misschien wel vlug denken en beslissen, maar ook teveel. Alles moet ingedeeld worden, alle middelen en kanalen moeten benut worden, alle doelgroepen moeten vooraf gesegmenteerd worden, voor elke groep moet een specifieke communicatielijn lopen, enzovoort, enzoverder. Met als gevolg dat je je op voorhand al helemaal vastrijdt, het eeuwen duurt vooraleer alles opgestart is en je inmiddels al kansen hebt laten liggen. Zet lijnen uit, maar klamp je er niet aan vast en hou ruimte voor organische aanpassingen op basis van wat er in de realiteit op je afkomt (en dat zal niet altijd matchen met je 17 theorieën).

De processiegangers van Echternach

Mocht je de uitdrukking 'dat is hier net een processie van Echternach' niet kennen: die verwijst naar een jaarlijkse optocht op Pinksteren waarbij de processiegangers drie stappen vooruit zetten en twee achteruit. Er hoeft verder geen tekeningetje bij zeker? Sommige communicatieplannen verlopen onnodig traag of inefficiënt, of erger nog: er wordt constant teruggekeerd op genomen beslissingen, waardoor je steeds terug naar af bent.

De doe-het-zelvers

We willen nog erkennen dat niemand je bedrijf beter kent dan jezelf en dat jij de grootste bron aan informatie bent die honderduit over je activiteiten kan vertellen. Dat betekent echter nog niet dat jij dat effectief zelf allemaal in de juiste verpakking moet gieten en via de juiste kanalen tot bij je doelpubliek moet krijgen. Dat is een métier op zich (om toch even de commerciële kaart te trekken: het onze bij Kameleons). Sommige doe-het-zelvers botsen dan op de limieten van technische en technologische communicatiekennis en storten zich dan ook nog eens op online opleidingen of real-live cursussen ... die ze halverwege ook weer moeten laten schieten omdat er ook nog zoiets is als hun kernactiviteit.

Ooit kregen we bij Kameleons het compliment: 'Amai, nu heb je dingen geschreven over mijn bedrijf die in mijn hoofd zaten, maar ik je eigenlijk nog niet verteld had gekregen'. Om maar te zeggen: een content creator met scherp afgestelde antennes kan de doe-het-zelver naar de kroon steken qua infogaring. Have trust en concentreer je verder op je kerntaken.

De leken

Binnen sommige bedrijven of bij sommige zaakvoerders schuilt weinig of geen kennis over communicatietechnieken, laat staan de laatste evoluties op technisch en technologisch vlak. Dat hoeft op zich helemaal niet zo erg te zijn – onze kennis over de verschillende teelttechnieken van grondwitloof is ook niet echt alomvattend – maar het mag er niet toe leiden dat communicatie en marketing het weeskindje van de bedrijfsvoering worden. Kort door de bocht: voor sommige doorgewinterde leken is de opstart van een e-mailnieuwsbrief naar een lijst van alle klanten (ja, alle klanten, die je nu in één keer aanspreekt omdat je al je contacten eindelijk hebt samengeraapt na lang zeuren door je nieuwe content agency) al een openbaring.

De teveelbazigen

Leve de dictatuur! Eén baas die de lijnen uitzet. We maken er een karikatuur van, maar we zijn er fan van. Als 9 mensen hun zeg moeten doen over de 3 blogs en 2 e-mailings die deze maand de deur uitmoeten, dan stokt je communicatie geheid na enkele maanden. Niet vol te houden. Wat niet wil zeggen dat die 9 mensen geen input mogen geven. Graag zelfs, en zoveel mogelijk. De voedingsbodem van de communicatie moet uit het hart van het bedrijf komen, van de werkvloer, van de salesteams, maar de beslissing over hoe dat nu verpakt en verdeeld wordt, concentreer je beter bij een enkele persoon – of toch zo weinig mogelijk personen.

De inspiratielozen

'Maar ik heb helemaal niets te vertellen over mijn bedrijf'. De tegenpolen van de doe-het-zelvers die 1001 dingen tegelijk over hun bedrijf willen vertellen. Nog nooit hebben we een bedrijf gekend waar niets over te vertellen viel. Ook al doe je al jaren ongeveer hetzelfde. En zelfs al is dat in grote lijnen altijd hetzelfde verhaal: er zijn nog zoveel mensen die het nog nooit gehoord hebben. Bovendien kun je eenzelfde verhaal op verschillende manieren vertellen. Dat is trouwens ideaal om te doen, want je kunt niet iedereen bij het nekvel grijpen met dezelfde verhaaltechniek. Een rationele insteek werkt bij de ene, een emotionele bij de andere.

Verhaaltechnieken om je bedrijf te belichten zijn er overigens te over: interview, video, social media, advertentie, blog, magazine, persbericht, boek of eender welk van onze 1001 tinten content.

Samen met Kameleons eens peinzen over je communicatieflow?

Jezelf herkend? Of ben je nog een ander type? Hoe dan ook, als de communicatie binnen je bedrijf maar niet op kruissnelheid komt, kan het lonen om er met Kameleons eens over te peinzen. Maar niet te overpeinzen. Eerst een gezonde basis leggen, die vervat zit in onze drie communicatiepackages, brengt altijd al wat soelaas. Bel ons op 09 274 13 30, mail naar info@kameleons.be of stel je vraag via onderstand formulier.

Tags

Gerelateerde berichten

Deel dit artikel via

- 46 shares -

Laat Kameleons je teksten vertalen

Vraag naar onze tarieven Bel ons op +32 9 274 13 30