Artikel 31/05/2019 - Peter Janssens

De publireportage

De kijk van Kameleons Ludo en Peter op deze delicate tekstsoort

Als Kameleons Ludo en Peter geen honderden publireportages schreven, dan moeten het er wel meer dan duizend zijn. Ze jennen elkaar weleens wie er in zijn vorige leven de meeste vakbladen en bedrijfsjournalistieke pagina's per jaar naar buiten stouwde, maar die strijd is onbeslecht wegens de feiten verjaard. Maar dat het er veel waren, heel veel, is wel een feit. Vele pagina's daarvan waren publireportages, en gezien je al doende leert, schrijven zowel Ludo als Peter recht op goedkeuring af.

Publireportages voor alle sectoren

magazines.jpg

Ludo pende jarenlang voor een vakblad in de toeristische en zakelijk-toeristische sector, Peter was actief in de transportsector, decor- en interieurbranche en de filmindustrie. Om niet te spreken over de losse schrijfopdrachten voor bladen in de sport en geneeskunde. Hieronder delen ze hun voornaamste ervaringen en bevindingen over de publireportage.

Wat vinden ze belangrijk en hoe pakken ze hun publireportages aan?

Eerder de vorm- en stijlkenmerken van de journalistiek dan van de commerciële copy

Vormelijk vind ik dat je voor de bijna puur journalistieke artikelvorm moet gaan, en ook stilistisch moet je tekst meer die kant overhellen dan die van de commerciële copy. Je kunt weleens voor de streamer gaan als blikvanger, maar spel met alliteraties, metaforen, slogans en andere witzen bewaar je beter voor commerciële copy.

Kameleon Peter

De schrijver mag weleens tegengas geven tegen de broodheer

Kameleon Ludo: 'Ik ga akkoord met Peter dat je als het uiteindelijke resultaat een neutrale tot positieve, liefst informerende tekst uit je pen moet persen. Maar tegelijk vind ik dat je daarom je pen nog niet moet laten vasthouden door de opdrachtgever. Ik geef – tijdens de making of – graag eens tegengas als het over de insteek of aanpak gaat. Soms is het toch echt goed dat onze journalistieke reflex het commerciële borstgeklop ietwat tempert.'  

De kritische noot moet niet te luid schallen, maar evenmin de lofzang

Kameleon Peter: 'Je schrijft voor een broodheer, dus is het niet de bedoeling dat je de klant of zijn product of dienst de grond inboort, of er zelfs nog maar een bedenking bij formuleert. Dat hoort in de journalistiek, maar niet in de publireportage. Het moet ook weer geen lofzang worden vol kwalificerende krachttermen en juicherige adjectieven. Daar denkt de eindlezer immers het zijne van.'

Native advertising avant-la-lettre 

Toen ik, in de vorige eeuw nog, begon met publireportages te schrijven, hanteerde ik al een visie die we vandaag native advertising zouden noemen. Toen had ik nog nooit van de term gehoord, maar ik probeerde indertijd al het verhaal van de klant helemaal in te bedden in het doelmedium. Niet de toon van de klant is belangrijk, wel die van het doelmedium. Daar plooi je de inhoud van de klant in, want die is wel belangrijk.

Kameleon Ludo

Fan van de interviewvorm voor een publireportage

Kameleon Ludo: 'Zelf ben ik een redelijke fan van de interviewvorm voor een publireportage. Dat kan een interview zijn met de zaakvoerder van het bedrijf waarover het artikel gaat, maar – misschien nog sterker –  ook met een werknemer, klant of leverancier. Het is immers nogal wiedes dat de zaakvoerder vol is van zijn bedrijf op product, maar als je een derde aan het woord laat, krijg je meteen dat neutraliteitseffect dat mond-aan-mondreclame zo sterk maakt.'

Met de nodige ervaring schrijf je recht op goedkeuring af

Kameleon Peter: 'Eigenlijk weet je op voorhand vaak al wat je moet schrijven om die goedkeuring binnen te rijven. Oefening baart kunst: ik mag zeggen dat na al die jaren je eigenlijk wel weet hoe je dat tekstueel slappe koord tussen informatie en commercie moet bewandelen. De meeste opdrachtgevers zien wel in dat die neutraal-informatieve stijl uiteindelijk het best is, en dat ze soms heel even moeten dimmen in hun zelfenthousiasme.'  

In het voorjaar van 2019 wist Kameleons een nieuwe klant, Calsys, te charmeren met een publireportage als eerste opdracht. Kameleons werd dan ook gevraagd om alle verdere maandelijkse communicatie te verzorgen. Meer info over deze case lees je hier.

Ook met de interviewstijl wisten we een klant (en zijn klanten) te bekoren: lees hier meer over ons werk voor Buro A Axa Bank Menen.

Publireportage(s) schrijven voor media in je vakgebied?

Goed idee! Publireportages zijn dan misschien niet helemaal neutraal, als je ze goed aanpakt zijn het ijzersterke contenttools om gericht informatie te verspreiden. Welaan dan, als het echt moet, met een vleugje zelfbewierroking. Zolang er maar geen al te commercieel geurtje aan is. We prakken alle ervaring van onze duizend vorige publireportages graag in onze 1001ste: die voor jouw bedrijf. Bel Kameleons op 09 274 13 30, mail naar info@kameleons.be of vul het contactformulier in.

Tags

Gerelateerde berichten

Deel dit artikel via

- 46 shares -

Laat Kameleons jouw teksten vertalen

Vraag naar onze tarieven Bel ons op +32 9 274 13 30