Artikel 01/01/2021 - Chriz Declercq

Contentverspreiding, deel 1

Over het belang van goede content hebben we al vaker geschreven, bijvoorbeeld in deze blogpost over het algoritme van Google. Maar content is zeker niet alleen belangrijk voor je SEO-inspanningen. Dat het kan lonen om op een originele manier je verhaal te vertellen, illustreren we aan de hand van twee voorbeelden uit de tv-wereld.

Verhalende reclamespot in de vorm van een minisoap

waspoeder.jpg

Procter and Gamble was in de jaren vijftig een pioneer in het sponsoren van Amerikaanse soapseries. De benaming 'soap' is zelfs aan hen te danken. Decennialang brachten ze in hun reclamespots voor het wasmiddel Dash hetzelfde thema: de stereotiepe huisvrouw die de kleren van het gezin 'witter dan wit' waste. Succesvol zeker, maar niet vol te houden in de eenentwintigste eeuw. Consumenten gaven aan dat ze de Dashreclames irritant en saai vonden en liever wegzapten.

schonenhoek.jpg

In 2007 gooide Procter and Gamble het roer volledig om en kozen ze voor een verhalende stijl. In afleveringen van 40 seconden werd de soap 'Schonen Hoek' opgevoerd. Alle klassieke soapthema's passeerden de revue in die reclamespots: van liefde en jaloezie tot overspel. Het verhaaltje werd opgehangen aan een zekere Rita, die een groezelige beha in haar huis aantreft.

De combinatie van retro en modern leverde hoge waarderingscijfers op.

Het Limburgse toerisme bloeide op dankzij Katarakt

kataraktboek.jpg

Katarakt was een dertiendelige Vlaamse televisieserie, die van december 2007 tot maart 2008 iedere zondag uitgezonden werd door de zender Eén. Toerisme Limburg slaagde dankzij de serie in een moeilijke oefening: jezelf zoveel mogelijk wegcijferen terwijl je je verhaal brengt, maar toch gezien worden. De reeks ging niet over de vele toeristische trekpleisters die de regio rijk is, de pracht van de Limburgse fruitstreek was gewoon het decor. De reeks zelf ging over mensen en hun verhaal, maar toch had iedereen genoten van de prachtige beelden van Haspengouw. De streek werd ongekunsteld naar voren gebracht, maar nooit geforceerd. Wie mee was met het verhaal, was mee in vervoering door de streek. De decors waren ook altijd relevant. In andere series is een dergelijke poging al geflopt omdat de beelden gekunsteld aandeden. Dat pikt de kijker niet.

De follow-upcampagne kwam wel to the point, en met succes. Er werd een Kataraktroute gelanceerd en Kataraktgemeenten in het leven geroepen. Dankzij heruitzendingen en de verkrijgbaarheid op dvd plukt Limburg zelfs vandaag nog de vruchten van zijn zichtbaarheid in Katarakt.

Kameleons vertelt je verhaal in het medium van je keuze

We schrijven content naar believen voor je website of publicaties, maar we gaan even graag aan de slag met video om je verhaal te vertellen.

Kies uit onze drie content packages, bel ons op 09 274 13 30, mail naar info@kameleons.be of stel je vraag via onderstaand formulier.

Tags

Gerelateerde berichten

Deel dit artikel via

- 46 shares -

Laat Kameleons je teksten vertalen

Vraag naar onze tarieven Bel ons op +32 9 274 13 30