Tekst en uitleg

Glossarium

Tekst & Web

1001 tinten content

Word maar wegwijs in alle vaktermen waarmee we je hier om de oren slaan.
Een ruggensteuntje in ons terrarium is dit glossarium.

a

de (m), [ad·ver·to·ri·al], meervoud: advertorials

Zie ook publireportage. Een advertentie of reclameboodschap verpakt als redactioneel of zelfs journalistiek ogend artikel. Deze aanpak verhoogt de geloofwaardigheid van de inhoud door zijn sterk informerende en ogenschijnlijk objectieve karakter.

de (v), [ad·ver·ten·tie], meervoud: advertenties

Een creatief hoogstandje waar lang over gebrainstormd is om producten of diensten op een gepaste en/of leuke manier aan een publiek te verkopen. Pittig praatje bij een pakkend plaatje. Springt in het oog.

b

de (m), [ban·ner], meervoud: banners

Een advertentie op een internetpagina die er doorgaans uitziet als een strook. Dit soort reclame valt op, maar stoort de gebruiker niet. Een perfect instrument om je op een bepaalde doelgroep te richten.

c

het (o), [cur·sief·je], meervoud: cursiefjes

Een luchtige column met persoonlijke en humoristische inslag die vroeger in het cursief in een krant verscheen. Perfect om je lezers tegelijk te informeren en aan het monkellachen te brengen. Ofte: humor is de beste saus!

de (v/m), [co·lumn], meervoud: columns

Een stukje in een krant, tijdschrift of op een website dat op regelmatige basis verschijnt. In een column belicht je een bepaald onderwerp vanuit een persoonlijke invalshoek. Dat geeft je klanten het gevoel persoonlijk betrokken te zijn.

de (v/m), [case·stu·dy], meervoud: casestudy’s

Een grondig onderzoek van één geval uit de praktijk, waarvan de resultaten worden gebruikt om conclusies te trekken over het geheel. Een handig middel om te beslissen over een passende strategie.

de (v/m), [cam·pag·ne], meervoud: campagnes

Niet te verwarren met de champagne voor achteraf. Een publieke actie die een zeer concreet doel voor ogen heeft, en waar vaak veel bloed, zweet en tranen bij te pas komt. Het resultaat is navenant.

e

het (o), [e-book], meervoud: e-books

De moderne versie van een ouderwets papieren boek, die je kunt lezen op een e-reader, smartphone of tablet. Heeft als belangrijkste voordeel dat je er honderden van kunt meesleuren zonder het extra gewicht.

i

het (o), [in·ter·view], meervoud: interviews

Een neergeschreven gesprek met een klant of zakenpartner, dat lezers een zeldzame blik achter de schermen van je bedrijf biedt. Zorgt voor verrassende invalshoeken en geeft je de kans om extra informatie te geven over je producten of diensten.

j

het (o), [jour·na·lis·tiek ar·ti·kel], meervoud: journalistieke artikels, journalistieke artikelen

Een artikel dat het wie, wat, waar, waarom en hoe van een bepaald onderwerp belicht. Het heeft een objectief karakter, straalt degelijkheid en betrouwbaarheid uit en benadrukt de expertise van de schrijver over het onderwerp.

k

het (o), [kort·ver·haal], meervoud: kortverhalen

Een verhaal dat vaak niet langer is dan een aantal pagina's. Lezers kunnen zich snel identificeren met een aantal fictieve personages en hoeven niet lang te wachten op de ontknoping. Zo'n fictief personage kan symbool staan voor je merk.

m

het (o), [markt·on·der·zoek], meervoud: markonderzoeken

Analyse van de markt, waarbij informatie wordt verzameld over (potentiële) markten of klanten. Hierdoor kunnen bepaalde trends aan het licht komen en kun je er efficiënt op inspelen, kwalitatief of kwantitatief.

o

de (m), [on·line·game], meervoud: onlinegames

≈ internetgame

Een spel dat je alleen of met medespelers speelt op het internet. Het is een creatieve en guitige manier om bepaalde kwaliteiten en aspecten van je bedrijf onder de aandacht te brengen. Haalt het kind in je doelgroep naar boven.

q

de (m), [quiz], meervoud: quizzen

Een reeks – vaak luchtige – vragen die tegelijk je boodschap prijsgeven. Een goede quiz is niet te moeilijk of te gemakkelijk, is interessant en vooral amusant. Met een leuke hoofdprijs trek je veel deelnemers aan!

s

de (v/m), [sto·ry·tel·ling], geen meervoud

Een verhalende schrijftechniek, die persoonlijkheid verleent aan je merk en het zo nog aantrekkelijker maakt. Mensen stellen zich toegankelijker op als ze zich kunnen identificeren met een bepaald verhaal of personage. 

de (m), [SEO wri·ting], geen meervoud

Een schrijftechniek waarbij waardevolle content wordt gecreëerd met specifieke keywords, zodat het artikel of de blog bovenaan verschijnt in online zoekmachines zoals Google. Het is de perfecte manier om een breder publiek te bereiken.

v

de (v), [ver·ta·ling], meervoud: vertalingen

Het omzetten van een geschreven tekst in een andere taal, waardoor je een hele hoop nieuwe klanten bereikt. In een commerciële vertaling mag (moet!) de vertaler zich meer vrijheden veroorloven dan in een technische of juridische vertaling. In een goede vertaling zijn alle belangrijke nuances bewaard gebleven.

w

de (v/m), [web·site], meervoud: websites

Het online visitekaartje van een bedrijf, dat er dus zo aantrekkelijk mogelijk uit moet zien. Met mooie visuals, krachtige teksten en interessante rubrieken maak je een goede indruk op je doelgroep.

Enkele referenties

Laat Kameleons jouw teksten vertalen

Vraag naar onze tarieven Bel ons op +32 9 274 13 30