Huisstijlgidsen voor taal

Spreek uit één mond

Betere klantenbinding begint bij correcte en herkenbare taal

Wil je als bedrijf of organisatie betrouwbaarheid uitstralen, dan heb je meer nodig dan alleen een onberispelijk en herkenbaar product. Je moet dat product ook op een onberispelijke en herkenbare manier aan de man brengen. Onberispelijk, met andere woorden in correct Nederlands (bekijk de resultaten van dit onderzoek maar eens), in een stijl die past bij je doelpubliek. Herkenbaar, dat wil zeggen dat alle medewerkers van alle afdelingen van je bedrijf met één stem, de stem van jouw bedrijf, communiceren.

'Hoe begin ik daaraan?' horen we je verzuchten. Heel eenvoudig: laat ons een taalgids op maat van je bedrijf uitwerken. Met deze overzichtelijke leidraad leer je je medewerkers correct te schrijven en tegelijk de bedrijfsidentiteit uit te dragen.

Wat komt er zoal aan bod in een huisstijlgids voor taal?

Een basistaalgids telt algauw 20 pagina's en meer. We passen iedere gids zoveel mogelijk aan met relevante voorbeelden voor jouw sector. Indien nodig introduceren we ook nieuwe elementen, of heel specifieke richtlijnen over register of stijl. Het spreekt voor zich dat we alles vooraf met jou bespreken.

Onze taalgidsen bevatten:

  • Een korte inleiding over standaardtaal en de verschillen tussen het Nederlands in België en Vlaanderen.
  • Een (aanpasbare) set instructies over onder andere interpunctie, afkortingen, opsommingen, de weergave van contactgegevens, datum en tijd, getallen en valuta, het gebruik van hoofdletters, de aanspreekvorm in interne en externe communicatie, formeel versus informeel taalgebruik, toegankelijk schrijven voor diverse doelgroepen, wervend schrijven, slecht nieuws brengen, taalwetgeving (indien van toepassing), vakjargon (met glossarium indien beschikbaar) en typische taalinstinkers.
  • Nuttige links en tips voor papieren naslagwerken.

Wat is er in de basisprijs inbegrepen?

  • Een voorafgaande analyse van de op te nemen richtlijnen (zoveel mogelijk op basis van je eigen documenten en teksten).
  • De aanpassing van de instructies, zodat ze gericht zijn op jouw sector.
  • 1 grondige opstartvergadering en 1 grondige evaluatievergadering (maximaal een halve dag per vergadering).
  • Een huisstijlgids voor taal in pdf-formaat, zonder beelden of speciale opmaak.

Mag het nog een beetje stijlvoller?

Wil je dat je huisstijlgids aantrekkelijk oogt voor je werknemers, zodat ze alle instructies slikken als zoete koek? Kies dan voor een gepimpte versie (digitaal en/of op papier), met een neutrale opmaak of helemaal in de huisstijl van je bedrijf.

Staat je taalhuisstijl op poten?

Trek je nieuwe manier van communiceren op gang met een van onze startpakketten

2

Kool Pack

Dit pakket bevat:

  • 1 blog of nieuwsbericht
  • 1 case
  • 1 nieuwsbrief
  • 5 posts op sociale media (incl. 3 reeds gemaakte items)
3

Karma Pack

Dit pakket bevat:

  • 1 blog of nieuwsbericht
  • 1 nieuwsbrief
  • 5 posts op sociale media (incl. 3 reeds gemaakte items)
  • 1 case of testimonial
  • 1 landingspagina voor de commerciële actie
  • 1 commerciële mailing (1 product, 1 boodschap, 1 call to action)

Ga een stap verder met onze 1001 tinten content

Sta je al wat steviger in je schoenen?

Niet dat we op onze eigen winkel willen inbeuken, maar: begin niet aan deze vormen van communicatie of contentverspreiding als de basis er niet is. Loopt er al een basisflow aan communicatie? Minstens een maandelijkse nieuwsbrief met verse content? Dan is de tijd rijp voor communicatie met een streepje (of twee, drie) meer.

Enkele referenties

Laat Kameleons jouw teksten vertalen

Vraag naar onze tarieven Bel ons op +32 9 274 13 30