Artikel - Chriz Declercq

Contentverspreiding, deel 2

Dat het kan lonen om op een originele manier je verhaal te vertellen, illustreerden we in deel 1 met twee voorbeelden uit de tv-wereld. Hier bekijken we nog twee cases waar een verhaal overtuigend gebracht werd.

Gamification: Duvel Collection

duvelcollection.png

Gamification is een doorgedreven stap van klantenbinding rond je bedrijf of product in een hoogreactieve vorm (wedstrijd, quiz, design, foto’s uploaden ...). De klanten gaan helemaal op in het verhaal van je bedrijf, ze worden er bijna een deel van. Als je je daarmee niet top-of-mind nestelt, waarmee dan wel?

Het biermerk Duvel is je wellicht bekend. Het heeft een schare liefhebbers, maar begin deze eeuw had het toch een beetje met een oubollig imago te kampen. Om jonge creatievelingen aan te trekken, startte de brouwerij de websiterubriek Duvel Collection. Daar stelden een aantal jonge ontwerpers hun eigen versie van het Duvelglas voor, maar ook de bezoekers van de website konden hun eigen glas creëren.

Waarom werkt het?

De creativiteit van mensen aanspreken is ook inspelen op hun trots, waardoor ze hun creatie delen met vrienden – en hop, het virale effect begint te werken.

De speech van Michelle Obama

michelle.jpg

Ja, ook een speech is een vorm van contentverspreiding. Een zeer krachtige zelfs. De speeches bij productlanceringen van Apple door Steve Jobs waren echte hoekstenen van het bedrijf. Dé speech van 2012 was ongetwijfeld die van Michelle Obama. Het bleef typisch Amerikaans en bij wijlen sentimenteel, maar alles viel net aan de goede kant, omdat het geloofwaardig overkwam.

De toenmalige first lady schuwde het persoonlijke niet en sprak met warmte en liefde over haar man en dochters. Een spitse passage was toen ze aanstipte dat ze het niet altijd breed hadden. Er was een periode waarin Barack Obama zich niet veel kon permitteren: 'Zijn beste schoenen waren een halve maat te klein.' En of het gewerkt heeft: Mitt Romney’s speech haalde 14.000 tweets per minuut aan commentaren, Michelle Obama wist het dubbele daarvan te bereiken.

Waarom werkt het?

Volgens Fox News werkte de speech zo goed omdat Michele Obama voor de dag kwam met 'stories only she could tell'. Verhalen dus.

Kameleons vertelt je verhaal in het medium van je keuze

We schrijven content naar believen voor je website of publicaties, maar we schrijven of corrigeren even graag je speech of stellen een quiz of wedstrijd voor je op.

Kies uit onze drie content packages, bel ons op 09 274 13 30, mail naar info@kameleons.be of stel je vraag via onderstaand formulier.

Tags

Gerelateerde berichten

Deel dit artikel via

- 46 shares -

Laat Kameleons je teksten vertalen

Vraag naar onze tarieven Bel ons op +32 9 274 13 30