Artikel 01/03/2021 - Chriz Declercq

Humachinaal schrijven

Authentieke, menselijke teksten schrijven waarin je toch rekening houdt met de vereisten van de digitale realiteit. Dat is vandaag de uitdaging voor een copywriter.

humachinaal.jpg

Mens versus machine?

Eerst en vooral, voor de duidelijkheid: we voelen ons helemaal niet in onze stiel bedreigd door de machines. Twintig jaar geleden werd voorspeld dat machinevertalingen het vertaalberoep overbodig zouden maken. Vandaag zijn ze een handig instrument voor de vertaler, die nog altijd evenveel werk heeft. Tien jaar geleden verschenen er hier en daar boude voorspellingen over machines die zelfstandig teksten zouden schrijven. Kristian Hammond van Narrative Science schreef toen dat tegen vandaag meer dan 90 % van het schrijfwerk door de computer gedaan zou worden. Gebeurt niet, en het zal ook in de komende tien jaar nog niet gebeuren.

copywriter.jpg

Gevoel en creativiteit

Een computer kan inderdaad al een leesbaar SEO-vriendelijk artikel produceren als hij beschikt over 'gestructureerde data', ofwel data die gekwantificeerd wordt. Dat is sterk, maar we blijven geloven in het verhaal. Een computer kan wel een artikel vol feiten schrijven, maar kan daar niet het gevoel en de creativiteit in leggen die een verhaal kenmerken. Wat we vlugger bewaarheid zien worden, is de zero query search van Google. Je zult niet zelf moeten zoeken naar informatie, de zoekmachines zullen weten wie je bent en anticiperen op de informatie die je nodig hebt. Dat werkt al en past volledig in de trend van persoonlijke one-to-one-communicatie.

copywriter.jpg

Conclusie: humachinaal schrijven

Op basis van de evolutie van copywriting, van wat werkt en niet werkt, in combinatie met de wetenschappelijke cijfers over leesgedrag en leesplatformen, merken we dat we momenteel in een ietwat paradoxaal trendgewricht aanbeland zijn. De machines vragen naar trefwoorden, soms droge woordclusters (machinaal), het doelpubliek wil nog altijd geraakt worden (humaan). Volgens ons ligt de klemtoon soms teveel op pure SEO-vleierij voor de zoekmachines. Er zijn zelfs agentschappen die technische schrijvers in dienst hebben, van wie de teksten door eerder klassieke copywriters – de taalkundigen van de oude school – gefinetuned worden. Zelf zijn we nog altijd overtuigd van de creativiteit en de kunde van de taalkundige, maar inderdaad, de zoekmachine moet bediend worden. Vandaar dat we pleiten voor 'humachinaal schrijven' – en dat zelf ook toepassen.

Vier humachinale schrijftips

  1. Welk verhaal kun je ophangen aan je product of bedrijf dat de mensen raakt? Ken je doelpubliek en maak een abstractie van harde productinformatie, zelfbeschrijving en zelfbewieroking.
  2. Hoe kun je dat verhaal nu kwijt? Ook daarvoor moet je je doelpubliek kennen. De kanalen tussen zender en ontvanger zijn haast ontelbaar geworden. Kiezen is verliezen, maar je kunt ook niet op alles tegelijk inzetten.
  3. Kies je voor de digitale weg, die van het web en sociale media, haal er dan toch de nodige keyword research tools bij. Volgens ons komt het menselijke verhaal eerst, daarna kun je de machine bedienen. Maar het moet wel gebeuren.
  4. Meten is weten. De digitale weg valt vaak vrij gemakkelijk te meten. Klassieke kanalen moeilijker, maar probeer de reacties aan te voelen, de buzz en de emoties die je actie of campagne teweegbrengen. Schakel mensen in het veld in, of in een b2b-omgeving: laat je vertegenwoordigers luisteren naar wat er leeft.

Kameleons schrijft mens- en machinevriendelijke teksten

Humachinaal schrijven is een kunst waar we inmiddels in gespecialiseerd zijn. De Kameleons schrijven webteksten die tegelijk mensen boeien en scoren in de zoekmachines. Laat ons je content schrijven of je zelfgeschreven teksten nalezen.

Kies uit onze drie content packages, mail naar info@kameleons.be, bel ons op 09 329 02 73 of vul onderstaand formulier in.

Tags

Gerelateerde berichten

Deel dit artikel via

- 46 shares -

Laat Kameleons je teksten vertalen

Vraag naar onze tarieven Bel ons op +32 9 274 13 30