Artikel - Chriz Declercq
Authentieke, menselijke teksten schrijven waarin je toch rekening houdt met de vereisten van de digitale realiteit. Dat is vandaag de uitdaging voor een copywriter.
Eerst en vooral, voor de duidelijkheid: we voelen ons helemaal niet in onze stiel bedreigd door de machines. Twintig jaar geleden werd voorspeld dat machinevertalingen het vertaalberoep overbodig zouden maken. Vandaag zijn ze een handig instrument voor de vertaler, die nog altijd evenveel werk heeft. Tien jaar geleden verschenen er hier en daar boude voorspellingen over machines die zelfstandig teksten zouden schrijven. Kristian Hammond van Narrative Science schreef toen dat tegen vandaag meer dan 90 % van het schrijfwerk door de computer gedaan zou worden. Gebeurt niet, en het zal ook in de komende tien jaar nog niet gebeuren.
Een computer kan inderdaad al een leesbaar SEO-vriendelijk artikel produceren als hij beschikt over 'gestructureerde data', ofwel data die gekwantificeerd wordt. Dat is sterk, maar we blijven geloven in het verhaal. Een computer kan wel een artikel vol feiten schrijven, maar kan daar niet het gevoel en de creativiteit in leggen die een verhaal kenmerken. Wat we vlugger bewaarheid zien worden, is de zero query search van Google. Je zult niet zelf moeten zoeken naar informatie, de zoekmachines zullen weten wie je bent en anticiperen op de informatie die je nodig hebt. Dat werkt al en past volledig in de trend van persoonlijke one-to-one-communicatie.
Op basis van de evolutie van copywriting, van wat werkt en niet werkt, in combinatie met de wetenschappelijke cijfers over leesgedrag en leesplatformen, merken we dat we momenteel in een ietwat paradoxaal trendgewricht aanbeland zijn. De machines vragen naar trefwoorden, soms droge woordclusters (machinaal), het doelpubliek wil nog altijd geraakt worden (humaan). Volgens ons ligt de klemtoon soms teveel op pure SEO-vleierij voor de zoekmachines. Er zijn zelfs agentschappen die technische schrijvers in dienst hebben, van wie de teksten door eerder klassieke copywriters – de taalkundigen van de oude school – gefinetuned worden. Zelf zijn we nog altijd overtuigd van de creativiteit en de kunde van de taalkundige, maar inderdaad, de zoekmachine moet bediend worden. Vandaar dat we pleiten voor 'humachinaal schrijven' – en dat zelf ook toepassen.
Humachinaal schrijven is een kunst waar we inmiddels in gespecialiseerd zijn. De Kameleons schrijven webteksten die tegelijk mensen boeien en scoren in de zoekmachines. Laat ons je content schrijven of je zelfgeschreven teksten nalezen.
Kies uit onze drie content packages, mail naar info@kameleons.be, bel ons op 09 329 02 73 of vul onderstaand formulier in.
Tags
Gerelateerde berichten
Deel dit artikel via
- 46 shares -