Artikel 01/11/2020 - Chriz Declercq

Het nieuwe lezen, deel 1

Hoe leest de nieuwe lezer de content op je website?

Een groot deel van de bedrijfscommunicatie verloopt vandaag digitaal. Het internet is het middel bij uitstek geworden om informatie te verspreiden en het is dan ook belangrijk dat je mee op de digitale kar springt om niet in de vergetelheid te raken. Als je een website creëert, moet je wel beseffen dat een goed geschreven tekst alleen niet voldoende is om een groot lezerspubliek aan te trekken. Er komt meer bij kijken dan louter schrijverstalent, zij het copy of content. Er is al heel wat onderzoek uitgevoerd naar het leesgedrag van internetters om er beter te kunnen op inspelen en de inzichten te verruimen.

Eye tracking

Eye tracking is een techniek waarbij de beweging van de ogen bestudeerd wordt op het moment dat de lezer de webpagina bekijkt. Uit die studies werden drie belangrijke conclusies getrokken.

1. Bezoekers lezen een webpagina in een F-vormige beweging

Eerst gaan de ogen horizontaal over het bovenste gedeelte van de pagina, vervolgens maken ze iets lager een wat kortere tweede horizontale beweging, ten slotte bekijken ze het linkse gedeelte van de pagina met een verticale beweging. Als je een webpagina ontwerpt, concentreer je de belangrijkste tekstdelen dus het best op die plaatsen.

2. 79 % van de bezoekers leest niet, maar scant alleen

De meeste lezers merken alleen de opvallendste dingen op: kopteksten, tussenkopjes, links, afbeeldingen en de eerste woorden van een alinea. Maak je pagina dus gemakkelijk scanbaar. Geef je webpagina een visuele hiërarchie die de belangrijkste stukken in de verf zet en contrasten creëert. Zorg voor een duidelijke structuur en werk met verschillende kleuren, lettertypes en grafische elementen (zonder te overdrijven).

3. Bezoekers lezen liever korte tekstblokken dan lange

Lezers staan langer stil bij kortere tekstblokken van 1 à 2 regels dan bij langere paragrafen. Te lange tekstdelen – 'baksteentekst' – zijn vervelend om te lezen op een beeldscherm en worden vaak overgeslagen.

Vervolg op eye tracking: emotiemeting

Tegenwoordig wordt eyetrackingonderzoek ook steeds meer aangevuld met emotiemeting om de oorzaak van bepaald gedrag te achterhalen. Met die informatie kun je de website verder aanpassen en optimaliseren, ingrijpen in het gedrag van de bezoeker en zo meer klanten aantrekken en de afhaakpercentages laten dalen.

eyetrackingscan.jpg

Staat je website optimaal in de kijker?

De structuur en de teksten van je site mogen dan nog zo goed in elkaar zitten, je kunt het digitale leesgild nog beter bereiken en bedienen door:

  • je website responsief te maken
  • een blog te koppelen aan je website
  • een webshop te koppelen aan je website
  • tekstuele en technische SEO-ingrepen
  • search engine advertising (Google Ads)
  • linkbuilding
  • call to action buttons
  • social sharing buttons
  • integratie van video
  • extra taalversies (vergeet geen markt)

Content schrijven voor je website?

De inhoud van je website blijft natuurlijk het allerbelangrijkste. Die moet relevant zijn en opgesteld in onberispelijke taal. Laat je content dus schrijven door de professionals van Kameleons of laat ons je zelfgeschreven teksten proeflezen.

Mail naar info@kameleons.be, bel ons op 09 329 02 73 of vul onderstaand formulier in.

Tags

Gerelateerde berichten

Deel dit artikel via

- 46 shares -

Laat Kameleons je teksten vertalen

Vraag naar onze tarieven Bel ons op +32 9 274 13 30