Artikel 01/05/2020 - Ludo Verhaege

Wil je in real life geliket worden?

Herinner je je nog je laatste bezoek aan een striptent? Kunnen we – louter marketinggewijs – nog even op die fijne ervaring terugkomen? Wie aan een beurs wil deelnemen, kan namelijk heel wat opsteken van de betere stripbar.

Een dramatische opbouw

Het zal je ongetwijfeld niet ontgaan zijn: elke stripact heeft een dramatische opbouw. Een verhaallijn met een begin, een hoogtepunt (of een kantelpunt) en een slot. De stripper komt niet het podium opgelopen met meteen al haar of zijn hele hebben en houden bloot. Neen, af en toe – soms kan het echt wel lang duren – wordt een kledingsstuk(je) ritmisch de coulissen in gezwierd. De hele act lang zoekt de strippende medemens oogcontact met de toeschouwers in de zaal. Met een brede glimlach, maar ook met een 'hard to get'-uitdrukking op het gezicht. Een stripper moet een beetje onbereikbaar zijn, anders wordt het gewoon 'kleren uitdoen'.

Als ook het laatste stukje textiel op de grond ligt – het kantelpunt, je hoort het aan de begeleidende muziek – begint een proces in omgekeerde richting. Waar eindigt dat proces? Inderdaad, neuze-neuze met de klanten aan de tafeltjes vooraan in de zaal.

Beursdeelname met honderd anderen

Maar we zouden het over beursdeelnames hebben. Veel bedrijven zijn geneigd om poedelnaakt het podium op te stormen: 'Hallo, hier ben ik! Kijk naar mij! Hou van mij!' Dat werkt helaas niet. Op de beursvloer zijn er immers minstens honderd andere bedrijven die net hetzelfde doen en net hetzelfde willen: opgemerkt worden, geliefd worden, in real life geliket worden.

Wat werkt dan wel? Net als een stripper moet je een act opbouwen. Dat wil zeggen: lang voor de beurs begint, moet je in dialoog treden met de doelgroep die je tijdens de beurs live wilt bereiken. Hoe? Door iets te tonen. Door af en toe een glimp te gunnen, hier en daar een stukje sluier op te lichten. Door verwachtingen te creëren die op de beursstand ingelost kunnen worden. Door (oog-)contact te zoeken en een en al welwillendheid uit te stralen.

Verleiden met je beursstand

Wie met zijn beursstand echt wil verleiden, moet vier maanden voor de beurs beginnen te 'dansen': op de eigen website, in nieuwsbrieven, in nieuwsgroepen van derden, op portaalsites, enzoverder. Met een verleidelijke boodschap die focust op gebruikersvoordelen.

En na de beurs? Neuze-neuze doen met al die nieuwe contacten. Door hen te bedanken voor hun bezoek aan de stand, door hun vragen vlug en foutloos te beantwoorden, door in te spelen op verwachtingen die je voor een groot deel zelf mee gecreëerd hebt. Echt moeilijk kan dat niet zijn.

door Christophe Landuyt

Kameleons speelt ten dans

Om te dansen heb je muziek nodig: dat zijn de websiteteksen, nieuwsbrieven en socialemediaberichten waarvan sprake. Laat ze schrijven door de professionals van Kameleons.

Kies uit onze drie content packages, bel ons op 09 274 13 30, mail naar info@kameleons.be of stel je vraag via onderstaand formulier.

Tags

Gerelateerde berichten

Deel dit artikel via

- 46 shares -

Laat Kameleons je teksten vertalen

Vraag naar onze tarieven Bel ons op +32 9 274 13 30