Totaalcommunicatie voor eerste autonome bio-ecologische kaswoning
Wat een concept! Wat een idee! Wat een visie! Wat een plan! Daarmee staat of valt elk project. Dat zat snor toen Kaseco in het voorjaar van 2018 contact opnam. Het businessplan was er, het mission statement stond als een – ecologisch – huis, de visie en strategie was uitgetekend. Kaseco zou 's lands eerste autonome bio-ecologische kaswoning worden die de cradle-to-cradleprincipes van het circulaire bouwen huldigde.
We waren meteen onder de indruk, maar tegelijk zag het er toen nog ietwat utopisch uit: er was amper een eerste spade in de grond gestoken. Toch dongen we vol ambitie mee met de proefopdracht die werd uitgeschreven om de juiste communicatiepartner te vinden – en die we winnend afsloten.
Want waarom had Kaseco ons nu eigenlijk aangezocht? Het archetypische voorbeeld van een start-up met meer ambitie dan tijd: het hele feitelijke project runnen (lees: de bio-ecologische kaswoning bouwen) en daarrond nog eens gaan communiceren, dat was er te veel aan. Maar dat die communicatie nodig zou zijn, daar was Kaseco zich gelukkig wel van bewust (want dat vergeten start-ups nogal eens: hoe goed je idee ook mag zijn, het moet ook wereldkundig worden gemaakt).
Samen namen we het communicatieplan door – dat er al grotendeels was – en startten we stante pede met de uitvoering ervan. Ja, de uitvoering is hier het sleutelwoord. Zulke plannen moeten ook uitgevoerd worden. Niet geheel terzijde: mocht je de stapel niet uitgevoerde communicatieplannen zien liggen bij bedrijven ... (voel je je aangesproken, surf dan naar het overzicht van onze contentpackages en boek).
Voor de website waren voorzichtige pogingen ondernomen, maar dat stokte. Omdat een website de draaischijf is van alle communicatie, namen we die eerst onder onze vleugels. Onze grafische collega's van Maquina namen de designwensen van Kaseco ter harte en zetten de strakke, sobere, Scandinavischgetinte look and feel neer. Less is more, richting undesign zelfs, waarna de developers van Ntriga.Agency de website technisch ontwikkelden. Uiteraard wrong Kameleons alle teksten uit zijn pen. De draaischijf van de communicatie was geboren.
Een website mag dan al de draaischijf zijn, ze moet ook draaiende gehouden worden. Kaseco koos voor het Kickoff Pack van Kameleons om de basisflow te onderhouden. Daarbinnen schrijven we elke maand een blog en een landingspagina, onderhouden we de evenementenrubriek of sturen we een nieuwsbrief uit, volgens de noden van die maand. We leveren een vast basisvolume per maand om de SEO-schwung erin te houden. Is er meer content nodig, dan leveren we die uiteraard ook extra volgens afspraak.
Omdat Kaseco al vlug aanwezig was op beurzen en evenementen, waar het nog altijd heel gebruikelijk is om een papieren brochure mee te geven aan geïnteresseerden, werden de websteksten ook herverpakt in een brochure, die we finaal ook nog even nalazen. Daarnaast vertrok er ook een flow aan brieven en correspondentie aan partners en overheden en hun stedenbouwkundige diensten, die nog niet altijd vertrouwd zijn met dit totaal nieuwe concept van duurzaam bouwen.
Wat leveren die aangehouden inspanningen op het vlak van communicatie een jaar later nu op? Alles wat je van een gezonde communicatieflow mag verwachten: een inmiddels stevig gonzende mediabuzz (tot in Oekraïne), een groeiende Facebookpagina, een frequent ingevuld contactformulier met concrete en gerichte aanvragen en events die razendsnel volgeboekt zijn (sommige events liepen op basis van socialemediakracht al vol; daarmee spaar je alweer een e-mailing uit). Kameleons sluisde Kaseco ook in andere relevante media waarvoor we de content verzorgen, zoals hier op CORPORATEPLANNER.be, het inspiratieplatform voor Belgische bedrijven die meetings, events, incentives en teambuilding organiseren. Cross client marketing, zeg maar.
Of voor je nieuwe productlijn, of wil je gewoon je slabakkende communicatie eens defibrilleren? Neem contact op met Kameleons via info@kameleons.be, bel ons op 09 274 13 30 of stel je vraag via onderstaand formulier.
Tags
Gerelateerde berichten
Deel dit artikel via