Artikel 11/06/2017 - Ludo Verhaege

De folder plooit niet

Een onweerstaanbare en onberispelijk geschreven folder werkt nog altijd

Dan denk je dat we met z’n allen massaal aan het chatten, tweeten, appen, snapchatten, Netflixen en gedragsmatig helemaal aan het digitaliseren zijn, komt het Nederlandse Marketingfacts plots met een onderzoek op de proppen waaruit blijkt dat de folder (ja, dat gevouwen artefact van papier, waarop letters – hou je vast – gedrukt staan) zich helemaal niet gewonnen geeft in de strijd om de gunst van de consument.  

Maar heel stiekem maakt ons copywritershart ook een klein vreugdesprongetje. Niet alleen omdat we diep in dat hart de oldskoolwaarden genegen zijn, maar ook omdat je in de folder nog eens kunt schrijven zoals jij het wilt. Zonder rekening te moeten houden met de zoekmachine.  

We gaan het onderzoek hier niet helemaal overpennen, maar nu we weten dat de folder nog écht werkt, geven we hieronder graag ook nog eens onze kijk op – wanneer en hoe kies je voor deze folder? De meeste bevindingen sluiten overigens gewoon aan bij de onderzoeksresultaten. 

De conversiepercentages van de folder bewijzen nog altijd zijn kracht als marketingtool. 

EEN FOLDER IS GEEN FLYER

Een flyer heeft een recto en soms een verso, maar dat is het dan. De folder, zoals de (Engelse) term het al zegt, is geplooid. Hij heeft dus meerdere zijdes om te vullen met tekst en beeld. Minstens 4, maar het kunnen er ook 6 (bij een drieluik) of 8 (bij een vierluik) zijn.  

 

EEN FOLDER IS GEEN BROCHURE

Als je boven de 8 pagina’s gaat, kun je echt wel al van een brochure spreken. Die is dan eerder geniet, of, indien nog lijviger, gebonden of gelijmd met rechte rug. Echt leesvoer om je wat verder in te verdiepen.

 

De flyer: (1) liefde op het eerste gezicht

Een speciale promotie, een event. Koop dit. Be there. Krijg zoveel korting. De flyer mag best een beetje schreeuwen. De flyer is er om te overtuigen in een oogopslag. Beeld is minstens zo belangrijk als tekst. De ontvanger moet de flyer zien en meteen zeggen: 'Ja!' 

De folder: (2) sluimerende liefdesrelatie

De folder is ideaal voor bedrijven met een eerder beperkt of specifiek aanbod. De elektricien, het schoonheidssalon ... Of, binnen grotere bedrijven, om een specifieke reeks producten uit het assortiment te lichten. De lijn ergonomische stoelen van een meubelzaak, bijvoorbeeld.

De folder moet het perfecte evenwicht tussen beeld en tekst bieden. Tekst die masseert. Die onder de hersenpan van de lezer kruipt. Die hem niet loslaat. Zoals het in het onderzoek staat: het is misschien niet direct 'ja', maar de folder wordt ook niet meteen naar het oud papier vewezen. Toch nog even laten liggen. En eens terugkijken. 'Verdorie, dat is eigenlijk wel interessant …' 'Zou ik toch niet een keertje …' 

De brochure: (3) de liefde wordt geconsumeerd!

De brochure is een omvangrijker werk, dat niet zozeer meer wil overtuigen, maar helemaal to the point komt. Misschien kreeg de klant al eens een folder, maar nu wil hij meer weten en een definitieve keuze kunnen maken. In de brochure staan alle details, alle mogelijkheden, het hele productgamma. De brochure mag natuurlijk nog altijd werven, maar moet nu vooral alle vragen van de consument beantwoorden, zodat hij finaal tot actie overgaat: consumeren!

Recupereer je tekstinspanning!

We lieten de zoekmachine even verweesd achter toen we daarnet zo resoluut voor de folder wilden schrijven. Maar zo anachronistisch zijn we nu ook weer niet. De zoekmachines zijn er nu eenmaal en het zijn wonderlijke middelen om je publiek te bereiken. Hoe meer brandstof je ze geeft, des te sneller het gaat met je bedrijf. Dus, nu je tekst voor de flyer, folder of brochure toch geschreven is: zoek nog een stek op je website om de doorwrochte copy een plaats te geven. Eventueel nadat je die hebt gelardeerd met de juiste zoekwoorden.  

We schreven deze flyers, folders en brochures ...

Flyer, folder of brochure laten schrijven?

Kameleons verleidt je klant met onweerstaanbare en onberispelijke teksten. Neem contact op via hallo@kameleons.be, bel ons op 09 274 13 30 of vul het contactformulier in.

P.S. Onze collega's van Maquina zorgen voor de leuke plaatjes bij onze praatjes! Je kunt je drukwerk dus bij ons laten schrijven, ontwerpen en drukken!

Photo credit: Foter.com

Tags

Gerelateerde berichten

Deel dit artikel via

- 46 shares -

Laat Kameleons jouw teksten vertalen

Vraag naar onze tarieven Bel ons op +32 9 274 13 30