Artikel - Ludo Verhaege

We leveren geen service van a tot z

Gooi die lege dozen uit je tekst

Geen holle frase die ik vaker heb gelezen in de twintig jaar tekst die al voorbij mijn rode pen probeerde te sluipen: we leveren service van a tot z. Dan denk ik in mijn schoonste Vlaams: 'Het zou er nog aan mankeren, g*dv?rd#mm!, dat je geen service van a tot z levert!' Geef echte inhoud aan je teksten. Waardevolle content. Ik noem het lege dozen. De term is onbekend bij mijn collega-Kameleons en dus wellicht geen taalkundige vakterm, maar ik gebruik hem toch, al is het maar omdat ik die lege dozen dan inhoud kan geven. Content. Want we zijn toch voor iets een content agency.    

Overigens is dat niet de enige lege doos die wel eens staat te niksen in een tekst. Je kunt een verhuisfirma bevoorraden met de lege dozen die ik nog altijd aantref in schrijfselen her en der. Het zijn altijd dezelfde ondingen. Nog een paar om het af te leren? En meteen aan te leren hoe je ze kunt vullen? 

Laten we dan maar beginnen met mijn 'favoriet':

We leveren service van a tot z

Doet niet iedereen dat? Is het echt zo een prestatie dat je dat als USP naar voren moet schuiven? Want uniek is dit selling point niet echt. Er zijn nog 1001 wachtenden voor je (ik kan het weten, me baserend op die 20 jaar aan teksten kauwen).

Hoe vul je de doos?
Laat ik maar eens uitgaan van onszelf, van Kameleons. Wij leveren geen service van a tot z, we leveren wervende teksten in onberispelijke taal. Zijn we daarmee uniek op de wereld? Zeker niet, maar wel wervend en onberispelijk. Dat is al iets. Om niet te zeggen: alles, in deze stiel.

Durf te kiezen. Durf de dingen te benoemen. Durf concreet te zijn. Dat is niet alleen beter voor de lezer, maar ook voor de zoekmachine.

We staan garant voor kwaliteit, zekerheid en betrouwbaarheid

Laten we het vooral hopen. Eigenlijk was ik op zoek naar een malafide schurkenbedrijf dat me eerst rolt en daarna nog eens naait. Nee toch? 

Hoe vul je de doos?
Het zou een zin uit een tekst voor industriële machines kunnen zijn. Zeg dan: onze machines gaan minstens 10 jaar mee. Treedt er toch een defect op, dan helpen we je binnen 24 uur uit de nood. Daar zou ik als aannemer al wat beter van slapen.

We leveren een product naar ieders wens en budget

Dat had korter gekund: voor iedereen dus. Maar is het wel waar? Ik lees dit vaak bij bouwbedrijven. Zodra je begint te bouwen, is dat al niet voor iedereen haalbaar.

Hoe vul je de doos?
Je kunt mee de indeling en materialen voor je woning kiezen. Je hebt bij ons al een woning vanaf 150.000 euro.  

Onze bestemming is een paradijs op aarde

Dat is er eentje uit de sector waar ik al het meest voor pende: het toerisme. Ik kan de paradijzen op aarde niet tellen op de vingers van van mijn eigen twee handen en die van mijn echtgenote en mijn drie kinderen bij elkaar. Madeira is er al zeker eentje. En Mauritius. De Seychellen ook. Hawaï eveneens. Net als Bali. En ... en ... en ... Kortom: een dooddoener van jewelste.  

Hoe vul je de doos?
Vaak wordt deze omschrijving gebruikt als titel: Madeira, paradijs op aarde. Dit is een gouden tip die ik aan alle stagiairs meegeef die ik begeleid: als je de bestemming in een titel zomaar kunt vervangen door een andere bestemming, kun je je 'vondst' maar beter in de vuilnisemmer keilen. Pik iets uit die bestemming wat werkelijk uniek of kenmerkend is en maak daar je titel mee. Bali: weinig blabla, veel boemboe. Daar ga je minstens eens verder van lezen, en zo leer je dat boemboe de kruiden zijn die in de Balinese keuken rijkelijk worden rondgestrooid. Zo krijgt je titel toch iets meer pit. 

Conclusie

Durf te kiezen. Durf de dingen te benoemen. Durf concreet te zijn. Dat is niet alleen beter voor de lezer, maar ook voor de zoekmachine. Ooit al iemand weten te googelen op de term 'service'? Of op 'kwaliteit'? 'Betrouwbaarheid'? Dat tikt niemand in, dat is een standaardverwachting van elke consument die op zoek is naar een betaalbare copywriter Nederlands, een hydraulische graafmachine tot 7,5 ton, een open bebouwing in cottagestijl of een zonzekere strandvakantie met rechtstreekse vlucht vanaf Brussel. 

Kameleons vult je lege dozen

Wil je graag teksten zonder lege dozen, gevuld met termen die zowel de lezer als de zoekmachine wil lezen? Starten met een zoektermonderzoek kan al wonderen doen. Neem contact op met Kameleons via info@kameleons.be, bel ons op 09 274 13 30 of stel je vraag via onderstaand formulier.

Tags

Gerelateerde berichten

Deel dit artikel via

- 46 shares -

Laat Kameleons je teksten vertalen

Vraag naar onze tarieven Bel ons op +32 9 274 13 30