Artikel 18/12/2017 - Ludo Verhaege

Je communicatieplan voor 2018: hoe begin je er (niet) aan?

Vermijd deze drie valse starts

Inspiratie voor een digitaal marketingplan vinden is niet moeilijk. Even googelen en je zult zien dat het op het web wemelt van de white papers, tips en tricks. Maak je keuze en maak zelf je marketingpuzzel voor 2018. Mogen we je alleen even behoeden voor onderstaande drie valse starts? Ze zijn uit het zakelijke leven gegrepen: het zijn redeneringen die we in initiële verkenningsgesprekken weleens  opvangen en waarop we toch altijd graag wat tegengas geven.

1
'Ik heb een overzicht gemaakt van alle digitale marketingtools en die ga ik nu allemaal invullen.'

Hey ho, hold your horses! Je bent al een stap te ver: het is niet omdat een marketingtoepassing of socialmediakanaal bestaat, dat je het ook moet gebruiken. Best leuk, Pinterest, maar is de doorsnee leeftijdsvork van jouw doelpubliek daarmee bezig? Aantrekkelijk, zo'n chatroom app op je website, maar heb je iemand in huis die daar de tijd voor heeft? Het is een vrij courante fout: doel en middel worden verward. Digitale marketingsnufjes zijn niet het doel zelf, maar het middel om een doel te bereiken. Dat doel kan niet het hebben van een Facebookpagina zijn, maar wel meer volk in je showroom krijgen. Dan is het afwegen hoe je dat het best bewerkstelligt, via welk kanaal of welke mix van kanalen.

Ga niet uit van de tool, de concurrent of het budget. Bepaal eerst wat jij tegen je klanten wilt of – sterker nog – moet zeggen. Leg dat eerst vast en kijk daarna pas hoe je dat zult doen en met welke middelen.

2
'Ik heb mijn concurrenten goed onder de loep genomen en nu ga ik hetzelfde doen als zij.'

Wacht eens even, ben jij niet uniek? Pak jij de dingen niet anders aan dan die concurrent? Jouw product had toch net die andere troeven die het verschil maakten? Althans, dat is wat je toch altijd beweert ... Maar nu ga je exact hetzelfde doen als die concurrent waarvan je je zo graag wilt onderscheiden. Kortom: ga uit van je eigen kracht. Is jouw product swingender dan dat van je concurrent, kies dan ook voor een hipper kanaal. Al eens aan een vluchtige Snapchat-ad gedacht? Een advertentie op een bushokje met scancode? Een funky video op YouTube? Blaas je concurrent weg met keuzes waarvan hij zelfs het bestaan niet kent.

3
'Ik heb een budget vastgelegd. Wat kunnen we daarmee doen?'

Jazeker, we weten dat budget belangrijk is. Maar zie een digitaal marketingplan niet louter als een kost. We mogen hopen dat er in je marketingplan elementen zitten die omzet zullen genereren of extra business zullen binnenbrengen. Daarmee kun je dan weer een niveau hoger schakelen en verder marketen. Bij Kameleons hebben we graag inzicht in de productiekost van een product, verkoopprijs, winstmarge, bezetting, personeelskost ... Pas dan kunnen we eigenlijk echt de juiste keuzes maken. Uiteraard is budget altijd enigszins gelimiteerd, maar laat het niet het uitgangspunt zijn voor je marketingplan. Stel ook omzet- en winstdoelen voorop, waarmee je digitale marketing zichzelf misschien al grotendeels terugbetaalt.

Liever een kickstart voor je communicatie?

Zo, drie valse starts die we in levenden lijve al meermaals meemaakten en wisten om te buigen naar een communicatieplan dat je in poleposition positioneert. Hoe? Dat antwoord kan voor jouw bedrijf weer anders zijn. We zoeken het graag samen met jou uit tijdens een vrijblijvende meeting. Bel ons op 09 274 13 30, mail naar info@kameleons.be of vul het formulier in.

>> Bekijk ook onze drie communicatiepakketten. Ze vormen de basis voor elk communicatie- en marketingplan.

Tags

Gerelateerde berichten

Deel dit artikel via

- 46 shares -

Laat Kameleons jouw teksten vertalen

Vraag naar onze tarieven Bel ons op +32 9 274 13 30