Artikel 23/07/2017 - Annelies de hertogh

Schrijf in stijl (2): smokkel eens een calembour in je campagneslogan

Speel eens dubbel spel in je marketingteksten

Nice to meat you (sic)

Het kan iets persoonlijks zijn – les goûts et les couleurs ... – maar iedere keer weer als ik langs een van de twee overgebleven slagerijen in onze wijk fiets, komt mijn haar overeind. Niet per se omdat ik pens en paté passé vind. Het ligt aan de baseline die van de gevel schreeuwt. ‘Nice to meat you’. Wat bedoelt mijnheer de slager daar nou mee? ‘Blij u te ontvlezen’? Nee, natuurlijk niet. Hij heet me gewoon welkom met een knipoog naar zijn metier. Zo hoopt hij meer klanten te lokken dan zijn concurrent een paar straten verderop. Het zal mijnheer de slager wellicht worst wezen, maar – geslaagd of niet – zijn baseline is een schoolvoorbeeld van een calembour.

Schrijf in stijl - Scrabble banner

Prikkel je doelpubliek met iets wat bekend in de oren klinkt en/of er vertrouwd uitziet, maar op de een of andere manier toch niet in de haak is.

Calem-wát?

Geen nood als het dure woord calembour niet blijft hangen, zolang je maar onthoudt dat een reclameboodschap die deze stijlfiguur bevat, dat wel zal doen. Door een calembour te gebruiken in je campagneslogan, prikkel je je doelpubliek met iets wat bekend in de oren klinkt en/of er vertrouwd uitziet, maar op de een of andere manier toch niet in de haak is. Neem bijvoorbeeld deze top topical rond Pasen van meubelgigant Ikea, waarbij ‘haast je’ wordt geschreven zoals je het (ongeveer) uitspreekt: ‘haasje’.

Een woordspeling die dubbel spel speelt

Een calembour is een specifieke vorm van woordenspel, waarbij je een woord dat je in een bepaalde context verwacht, vervangt door een ander woord dat ongeveer hetzelfde klinkt, maar een totaal andere betekenis heeft. Zo roep je de betekenissen van beide woorden tegelijk op, wat bij een spitsvondige calembour op de lachspieren werkt.

Woordenspel verbeeld

In veel reclameboodschappen die gebruikmaken van een calembour wordt de toegevoegde betekenis benadrukt met een beeld. Of hoe het cliché ‘een beeld zegt meer dan 1000 woorden’ niet altijd opgaat, integendeel: in het geval van een calembour kan een beeld doorgaans niet zonder woorden. Een mooi voorbeeld daarvan vond ik bij conculega’s uit Amsterdam, in een top topical rond Valentijn. AH deelde de advertentie op zijn Facebookpagina en haakte daarbij nog eens extra in op het thema met een klassieke woordspeling: ‘Hart-stikke lekker’. Lofwaardig!

Haak eens in op een trending topic

Toen de Amerikaanse president Donald Trump een tijdje geleden het geheimzinnige woord ‘covfefe’ cyberspace in tweette, waren creatieve geesten er als de kippen bij om het gebrabbel te recupereren. Binnen de kortste keren was ‘covfefe’ trending topic op de sociale media. Als je daar dan met je merk snel en gevat op inspeelt, pik je een graantje mee van het succes.

Stop wat muziek in je calembour calembour in je muziek!

We schreven het al in ons glossarium: een goed deuntje is onontbeerlijk bij reclamefilmpjes. Maar je hoeft daarom het wiel niet weer uit te vinden: je kunt ook een bestaand liedje nemen en spelen met de tekst, zoals in deze reclamevideo voor Duster, een model van het automerk Dacia, die geïnspireerd is op het nummer Another one bites the dust van Queen.

Boek een calembour

Wil jij ook een slogan of baseline die blijft hangen bij je doelpubliek? Bel ons op 09 274 13 30 of mail ons via onderstaande knop.

Ik wil een stijlvolle slogan of tekst!

Uitsmijter

In dit blogbericht zitten nog 8 verschillende stijlfiguren verborgen. Vind je ze allemaal? Eitje toch? De oplossingen krijg je in het volgende artikel in deze reeks.

Tags

Gerelateerde berichten

Deel dit artikel via

- 46 shares -

Laat Kameleons jouw teksten vertalen

Vraag naar onze tarieven Bel ons op +32 9 274 13 30