Artikel 01/10/2020 - Ludo Verhaege

Pluk de vruchten van een beetje Freud op je website

Laaghangend Freud voor je website

Omdat een beetje psychologie op een website nooit kwaad kan, lichten we het Zeigarnikeffect hier nog eens toe, aangevuld met vier andere psychologische spielereitjes. Waar je vruchten van kunt plukken, want ze zijn allemaal bewezen en worden door de grote commerciële kleppers toegepast.

1. Zeigarnikeffect

zeigarnik.jpg

De psychologie
De naam van dit effect verwijst naar de Russische psychologe Bluma Zeigarnik. Zij ontdekte dat obers heel goed wisten wat mensen besteld hadden, maar nog niet afgerekend hadden. Toen ze afgerekend hadden, wisten de obers haast niets meer over de bestelling. Kortom: zolang iets niet helemaal voltooid is, kun je je aandacht en focus erop houden.
In de digitale praktijk
Ook op websites kun je de volledige aandacht trekken door een situatie te simuleren waarbij nog een paar stappen te ondernemen vallen. Bijvoorbeeld door kleine rode bolletjes op je website te droppen waar geklikt moet worden. Nog twee berichtjes te lezen. Nog drie keer klikken. Ze zuigen alle aandacht naar zich toe en zijn onweerstaanbaar, weten ook Facebook, Booking.com of Bol.com.

2. Kiezen is verliezen

deuren.jpg

De psychologie
Als een mens te veel keuzemogelijkheden heeft, blokkeert hij vaak en doet hij uiteindelijk niets. Want dan beginnen remmende factoren te spelen, zoals: 'Zou dat andere niet beter zijn?' 'Maak ik wel de juiste keuze?' De angst om verkeerd te kiezen verlamt dus het beslissingsproces.
In de digitale praktijk
Confronteer je klant nooit met je volledige aanbod van meer dan 50 stuks. Stel je klant op je website voor gemakkelijke en beperkte keuzes. Vernauw zelf het aanbod samen met de gebruiker. 'Bent u een man of een vrouw?' Een eerste gemakkelijke keuze, waarmee je al meteen een stuk van het aanbod inperkt. 'Modern of klassiek?' Om zo uiteindelijk tot minder dan acht keuzemogelijkheden te komen. Of nog minder, zoals bij 'ankeren'.

3. Ankeren

zeigarnik.jpg

De psychologie
Uiteraard wil iedereen de laagste prijs voor hetzelfde product, maar tegelijk kopen mensen niet graag het goedkoopste als er een niet zo veel duurder alternatief is met heel aantrekkelijke eigenschappen. 'Zou dat goedkoopste wel goed genoeg zijn?', vragen ze zich af.
In de digitale praktijk
Het aantal websites dat uitpakt met drie packages of prijsformules is niet te tellen. Of vier, waarvan er dan eentje voor studenten of bedrijven is. Neem nu Netflix, dat zijn streamingdiensten in drie betalende gradaties aanbiedt. De goedkope formule, zonder HD, die wil je toch niet? Dus ga je al zeker voor de tweede (met HD) of derde formule (met ultra HD). Voor die meerprijs kun je die extra beeldkwaliteit toch niet laten? Toch staat die eerste formule erbij, als 'anker'.

4. Hoogdringendheid en/of schaarste

zeigarnik.jpg

De psychologie
Tijd om na te denken is nefast voor een vlugge beslissing. Als je de mensen echter confronteert met een gevoel van hoogdringendheid of schaarste, schakelt de angst om iets te missen het denkproces uit en gaan ze impulsief en intuïtief 'zich veilig stellen'.
De digitale praktijk
Heb je ooit een hotel geboekt? Dan kun je er van op aan dat er net in het hotel van je keuze maar twee kamers meer over waren. En dat er net die dag tot middernacht 10 % korting was. Die 'slechts twee' zullen zeker in een rood bolletje in het oog springen, en ergens loopt er ook nog wel een timer. Gedaan met nadenken: vlug boeken, of daar gaat mijn romantisch weekendje uit.

5. Ik krijg iets (dat ik echt wil)

zeigarnik.jpg

De psychologie
Wie krijgt niet graag een cadeautje? En wie krijgt niet graag een cadeau dat hij echt wil? Denk maar even terug aan de cadeaus die je zelf ooit kreeg: je herinnert je beslist die schenkers die met een cadeau kwamen aandragen dat je echt wou. De foute cadeaus ben je allang vergeten.
De digitale praktijk
De beheerder van een website of webshop zit in een bevoorrechte positie. Iemand die interesse vertoont in een bepaald product, verraadt meteen in welke producten hij nog zoal geïnteresseerd zou kunnen zijn. Wie verlekkerd is op dat kistje wijn, is zeker uit op die exclusieve wijnglazen. Geef de glazen en de wijn is verkocht.

Interesse?

Mag je huidige of volgende website iets doordachter? Wil je er ten volle de vruchten van plukken? Kies uit onze drie content packages, bel ons op 09 274 13 30, mail naar info@kameleons.be of stel je vraag via onderstaand formulier.

Tags

Gerelateerde berichten

Deel dit artikel via

- 46 shares -

Laat Kameleons je teksten vertalen

Vraag naar onze tarieven Bel ons op +32 9 274 13 30