Artikel - Ludo Verhaege

(1) Schrijf (4) geregeld (3) natuurlijke (2) teksten (5) die actie uitlokken

(Maar wij schrijven ze even graag voor jou)

Het zou de uitvinding van de eeuw zijn: een printknop in je hersenpan die je hersenkronkels als een keurige tekst afdrukt. Helaas, het is (nog) niet voor vandaag. Vooralsnog moet je het zelf doen (of laten doen, maar daar komen we nog toe). Daarbij kunnen deze vijf stappen helpen: 

1. Schrijf

Je website of bedrijfscommunicatie zal tekst nodig hebben. Dus moet je even je gedachten ordenen op papier. Desnoods in enkele slagzinnen of frases om te beginnen. Vervolgens probeer je die zo logisch mogelijk te ordenen. In rubrieken voor je website of voor een brochure. Groepeer info die samenhoort. Zet titels of overkoepelende namen boven je groepen tekst. Dat zullen je websiterubrieken worden.

Hoe?

Geen inspiratie? Kijk om je heen. In je etalage. Op de werkvloer. In je verkoopsdocumenten. Denk aan je klanten uit het verleden. Wat heb je gedaan voor hen? Of spreek eens met de mensen in je eigen bedrijf, je verkoopsteam. Wat horen zij van de klanten? Welke lijnen vallen daar in te trekken? Laat je interviewen door een buitenstaander die je bedrijf van haar noch pluimen kent.

  • Deze stap lijkt nogal wiedes, maar heel wat klanten of bedrijven komen er niet eens toe hun boodschap in hun hoofd te ordenen, laat staan die er te laten uitrollen.

2. Schrijf teksten

Als je geen geoefende copywriter bent, heb je nu in het beste geval allemaal opgelijste informatie, frases, slagzinnen en losse flodders. Maar: dat is al heel wat. Of, in het iets mindere geval: veel te veel ellenlange tekst. Van punten naar tekst moet lukken: ga niet teveel breien en hou het nu to-the-point. En hou af en toe eens zo een puntenlijstje over. Als je moet schrappen, sta je soms voor een moeilijker opdracht: het is moeilijk om al je denkwerk overboord te gooien.

Hoe? 

Wat ga je nu overhouden om in een tekstflow te gieten? Er zijn verschillende technieken, maar met twee basistips kom je al een heel eind: 

(1) Check al je verzamelde info even op redundantie (dubbele info). Je zal er versteld van staan hoeveel keer je hetzelfde zegt.

(2) Maak een gewetensoefening: zeg je nu wat je zelf wilt horen of wat de klant wil horen? Neem het van ons aan: wat jij wilt vertellen is niet noodzakelijk wat de klant wil horen. En dan hebben we het nog niet over de manier waarop.

  • Deze stap is er echt een van introspectie. En soms een van de eigen wensen van je bedrijf opzijschuiven voor een empatischer selectie van informatie die de klant wil horen.

Schrijven is een gave.
Maar ook hard werken en inplannen.

3. Schrijf natuurlijke teksten

De gedachten zijn geordend, de teksten zijn bijgeschaafd naar wat de klant echt boeit. En dan nu: keywords droppen in je tekst. Want, zo hoor je overal waaien: zo kan ik hoog scoren in de zoekmachines. Helaas, zo gemakkelijk laat Google zich niet (meer) verleiden. De gedachte leeft echter nog sterk bij heel veel van onze klanten of bedrijven. Hou het toch maar 'menselijk': je beeldt je maar beter in dat je voor je moeder schrijft dan voor Google. 

Hoe?

We zouden zelfs durven te zeggen: blijf er af, van je tekst, na stap 2. In principe gaat hij in se al voldoende over een specifiek onderwerp (je bedrijfsactiviteit). Wel belangrijk: zorg dat je in een technisch correct cms werkt, met een SEO-module, waar je correct tussentitels kan markeren en taggen.

  • Deze stap is er een waarbij je correct moet omspringen met je keywords. Zorg er eerder voor dat ze technisch goed geïndexeerd worden dan dat je je tekst ermee volpropt en een gedrocht creëert voor de lezende mens.

4. Schrijf geregeld natuurlijke teksten

Voor veel bedrijven is het een last om om de twee weken met een flard tekst op de proppen te komen. Uiteraard is er niet om de twee weken weken nieuws. Maar er zijn tal van andere insteken om boeiende tekst op je site te plaatsen: een tevreden klant aan het woord, een project waar je trots op bent eens keurig toelichten, inhaken op de brede actualiteit om een bestaand product of dienst in de kijker te zetten, buzz creëren rond een beurs of opendeurdag, ...

Hoe?

Laat het hoofd niet hangen na 2-3 posts of tekstupdates. Je site organisch laten groeien is geen one-shot actie. Plan je SEO-copywritingstrategie in voor minstens een half jaar, bij voorkeur een jaar. Om de twee weken een update van 250 à 400 woorden is al een zegen voor je site. Maar: blijven doen!

  • Deze stap is niet één stap, maar een proces. Het is een strategische keuze om vol te houden en tekstueel aan je site te bouwen.

5. Schrijf geregeld natuurlijke teksten die actie uitlokken

De bovenstaande stappen vragen tijd en inspanning. Ze moeten renderen en niet alleen tot meer bezoekers leiden, maar ook tot conversie. Niet elke post of update hoeft per se contactnames te genereren, maar waar mogelijk: denk na hoe je de bezoeker naar aanleiding van je post ertoe kunt verleiden om ook contact op te nemen. Laat vooral geen kansen liggen om (re)actie uit te lokken en gegevens te verzamelen als ze zich toch gemakkelijk aandienen.

Hoe?

Simpel. Soms volstaat het om te zeggen: 'Neem contact op met ons.' 'Mail ons.' 'Vraag de brochure aan via het formulier.' Zeg letterlijk wat je wilt. En als er aan die contactname dan nog een – creatieve – beloning vasthangt ...

  • Deze stap is de final touch. De kers op de taart moet zijn dat je een lead genereert. Dat de bezoeker contact opneemt. Je kunt hier best creatief zijn: een korting, een cadeau, een gratis extra bij boeking.

Kameleons schrijft natuurlijke teksten voor jou

Als je het zelf niet ziet zitten of geen tijd hebt om te sleutelen aan je teksten, schakel dan een professionele copywriter in. De tijd die je bespaart, compenseert waarschijnlijk de prijs. Mail naar info@kameleons.be, bel ons op 09 329 02 73 of vul onderstaand formulier in.

Deel dit artikel via

- 46 shares -

Laat Kameleons je teksten vertalen

Vraag naar onze tarieven Bel ons op +32 9 274 13 30