Artikel 29/01/2018 - Ludo Verhaege
Het is weer die tijd van het jaar. De blogartikelen en lijstjes met trends in copywriting en content management voor 2018 vliegen ons weer om de oren. Om eerlijk te zijn, we lezen ze ook weleens vlug, maar tegelijk denken we, als veel bedrijven nu eerst eens een gezonde basis zouden leggen: zorgen voor een technisch SEO-vriendelijke website waar geregeld nieuwe, goed geschreven content op verschijnt in de vorm van een blog, een nieuwsbericht, een promotie, ...
We gaan ervan uit dat die solide basis er gewoon is en pikken er elk nog een trend uit waarvan we persoonlijk vinden dat die zich in 2018 nog meer zal doorzetten. Of die we, vanuit onze ervaringen in 2017, ook zelf onderschrijven.
Ik heb deze trend eigenlijk niet zo heel veel gelezen. Je leest veel over persoonlijke marketing (bijna one-to-one) gericht op de ontvanger, maar dat je het zelf, als zender van de boodschap, ook persoonlijk moet of mag aanpakken, wordt (nog) niet breed gepredikt. Toch kies ik deze insteek. Een die ik overigens zelf al toepaste in een landingspagina waarin ik mijn liefde voor het schrijven uit de doeken doe. 100 procent persoonlijk, geen woord verzonnen. Dit ben ik, zo ben ik gebeten geraakt voor de schrijfstiel. Dat verhaal schrijf ik ook graag voor jou of jouw bedrijf. Dat is dan weliswaar iets minder persoonlijk, maar niet iedereen grijpt even graag naar de schrijfstok.
Als je weet dat ik naast copywriter ook literair vertaler en persklaarmaker ben, zal mijn keuze voor storytelling je niet verbazen: ik hou nu eenmaal van een goed verhaal. En een goed verhaal is om te beginnen een geloofwaardig verhaal. Dat geldt niet alleen in de literatuur, maar ook in marketing. Let wel, net als in de literatuur hoeft je blogbericht, je voorstellingsvideo of je speech niet per se 100 procent waarheidsgetrouw te zijn. Nee, het verhaal van je merk moet vooral authentiek klinken. Het moet herkenbaar zijn. Emoties losmaken. Beklijven. Geen makkelijke klus, want om zo’n pakkend verhaal te brengen, moet je je kunnen verplaatsen in de personages die je creëert én in je doelpubliek. En laat dat nou de specialiteit zijn van een copywriter, literair vertaler en persklaarmaker. Misschien vertel ik dit jaar dus wel het verhaal van jouw bedrijf?
Ook ik kies voor de persoonlijke aanpak, en die giet ik het liefst in de vorm van een e-mail. Niet zomaar wat woorden, maar een zorgvuldig opgebouwde tekst met een kop en een staart. Waarin geen woord te veel staat en die precies de juiste snaar raakt. Als literair vertaler kruip ik in de huid van mijn personages, als e-mailmarketeer kruip ik in de huid van de ontvanger en zoek naar de woorden die hem prikkelen, overhalen, vlijen, overtuigen, al naargelang het doel. Leer je mij jouw doelgroep kennen? Dan zal ik die snaar laten resoneren.
Eén beeld zegt meer dan duizend woorden. Het mag niet verbazen dat ik als filmliefhebber een fervente aanhanger ben van dit spreekwoord en dat ik veel geloof hecht aan de kracht van video. Ik zal alleszins niet de enige zijn, want recente statistieken tonen aan dat driekwart van het surfende publiek sneller blijft hangen bij een video, bij voorkeur zelfs een livevideo. Een virtueel ticketje op de eerste rij van zo’n livevideo geeft je immers het gevoel erbij te zijn when the magic is happening. Als je dan het verhaal van jouw merk kunt overbrengen, creëer je automatisch een tegelijk exclusieve en persoonlijke band tussen je brand en je doelpubliek. Ik ga graag met jou op zoek naar het perfecte beeld.
Virtual reality en augmented reality worden nog voornamelijk geassocieerd met games en films, maar ook voor medische en educatieve toepassingen worden de mogelijkheden al volop uitgetest. De technologie wordt vlugger dan gedacht betaalbaar voor de gewone consument. Ondernemingen die op korte termijn de VR-boot niet mogen missen zijn bijvoorbeeld reisagentschappen, die hun reizigers virtueel kunnen laten rondlopen op de bestemmingen die ze aanbieden. Bij een makelaar zul je met de VR-bril in zo veel huizen mogen rondsnuisteren als je maar wilt, zodat je je heel wat verplaatsingen bespaart. Ook in andere sectoren is de tijd rijp om klanten via VR en AR kennis te laten maken met het aanbod.
Interesse in teksten die meedeinen op de trendy taaltijdingen van 2018? Mail naar info@kameleons.be, bel ons op 09 274 14 30 of vul onderstaand formulier in.
Tags
Gerelateerde berichten
Deel dit artikel via
- 46 shares -