Artikel 14/01/2019 - Ludo Verhaege

Zeg dat onze psychiater het gezegd heeft

Om écht emotie in je boodschap te leggen, heb je taal en woorden nodig

Omdat we ons zo stilaan de enige Dothraki ter wereld voelden, of toch ter Westeros, die Game of Thrones nog niet gezien hadden – laat staan gebingewatcht, vatten mijn echtgenote en ik 2019 aan met het onwrikbare voornemen om die gapende cultuurkloof met de rest van de mensheid dit jaar eens dicht te kijken.

Games of Thrones kijken om professionele redenen

Al was het maar om de referenties naar de reeks te snappen die de heren (Bart De Wever) en nu ook dames (Meryem Almaci) politici in hun campagnes verwerken om dat Games of Throneskijkende kiesvee achter zich te scharen. 'Je zult zo'n verwijzing maar eens tegenkomen in een tekst die je moet vertalen', dacht ik, dus: professionele redenen genoeg om de reeks tot in het diepste van onze vezels te absorberen. Helaas. Na de eerste aflevering moest ik al passen. Halfweg dacht ik immers dat ik naar de verfilming van de spelregels van een strategisch gezelschapsspel zat te kijken.

Daar geraak ik meestal even wijs uit als uit de Ikeahandleiding om dat tv-kastje dat de led-rechthoek schraagt waar al die voor mij onhapbare ongein zich op afspeelde, toch maar in elkaar geflikflooid te krijgen.

Liever een lezing des mensen

Vrouwen zijn het sterke geslacht, dus volhardde mijn teerbeminde eega tot halfweg aflevering vier. Tot ene Morpheus, vermoedelijk de bastaardzoon van een of andere koning van een van de Zeven Koninkrijken uit de reeks, haar toch in zijn greep kreeg. Een mentale slaper was ik al, nu kampten we ook nog met een echte slaapster: einde voornemen.

De volgende dag al beslisten we onze luttele samen-onder-de-fleecetijd voor het slapengaan toch maar weer te wijden aan verrijkend kijkvoer dat meer des mensen geïnspireerd was. Omdat we van Game of Thrones niet bepaald gelukkiger waren geworden, kozen we resoluut voor de lezing 'Laat Ons Ook Ongelukkig Zijn' van psychiater Dirk De Wachter. Misschien reikt hij daarin enkele tools aan om de pas geleden smart van het moeten opgeven van onze kijkinspanning van een van dé reeksen die je gezien moet hebben, een plaats te geven in ons leven. Al vlug werd duidelijk dat hij ervan overtuigd is dat je Game of Thrones niet per se visueel verorberd hoeft te hebben om gelukkig door het leven te struinen, met of zonder harig hondje. Geruststellend toch, als iemand dat vindt die eerst geneeskunde, dan neurologie en daarna psychologie heeft gestudeerd. Ik kikkerde er zowaar van op.

Woordeloosheid leidt tot onvermogen om emoties te uiten

Tot Dirk De Wachter plots helemaal mijn linguïstenhart aan het huppelen kreeg, zo rond 43 minuten. Daar raakt hij het belang aan van taal wanneer je emoties wil uiten of verwerken. In een beeldcultuur met enkel nog sms-taal wordt de taal almaar simpeler en verdwijnen nuances. Oe ist? Goe. De complexiteit is weg, maar die is juist nodig om verdriet te plaatsen. Er dreigt woordeloosheid, waardoor we onze emoties niet kunnen uiten en al helemaal niet kunnen verwoorden.

Om emoties echt te uiten, heb je taal en woorden nodig.

Dirk De Wachter, psychiater

Beeld springt in het oog, tekst nestelt zich in de geesten en harten

Een lange, niet zo woordeloze aanloop, om mijn bedenking over het belang van taal in marketing toch maar te kunnen opwerpen. Marketeers blazen, al dan niet gemeend, steeds maar hoog van de toren (nee, niet van het kasteel Winterfell) over de emoties die ze in hun boodschappen leggen. Vreemd dat ze daarbij vooral zweren bij korte kreten bij een weliswaar beklijvend beeld. Maar zoals De Wachter zegt: daarmee pak je misschien wel de aandacht, maar raken, blijvend raken, dat doe je met taal. Dat is ook het verschil tussen likes en trafiek sprokkelen (daarvoor moet je gewoon opvallen) en conversie (daarvoor moet je raken, overtuigen).

Ik las in 2018 één blog van een collega-contentbureau dat een pleidooi hield voor het belang van taal en tekst in marketing. Al de rest ging of gaat over video, roepen, schreeuwen, toeteren, snappen, tweeten, flitsen en flashen. Ik ben helaas de link naar het artikel kwijt en de naam van het bureau ontsnapt me. Anders zou ik jullie aanraden om je marketing bij hen onder te brengen. Spijtig dus, het zou een gouden tip geweest zijn. Maar goed: je kunt nog altijd bij ons terecht. Wij zijn immers ook fan van taal en tekst om emotie in een boodschap te leggen.

We willen het zelfs wat korter houden dan in deze blog. Beloofd. Maar ook dat we je publiek zullen raken met net iets sterkere content dan louter een kreet bij een plaatje.

Teksten die blijvend raken?

Heb je de aandacht weten te vangen van je publiek? Dan zet Kameleons die aandacht om naar actie met sterke content en teksten die raken en bijblijven. In onberispelijke en onweerstaanbare taal. Neem contact op via info@kameleons.be of bel ons op 09 274 13 30.

Tags

Gerelateerde berichten

Deel dit artikel via

- 46 shares -

Laat Kameleons jouw teksten vertalen

Vraag naar onze tarieven Bel ons op +32 9 274 13 30