Artikel 02/07/2017 - Peter Janssens

Zomerse luistertip: liederair taalgebruik

5 liedekijns die ook je marketing kunnen inspireren

Ook een blog waar muziek in zit?

Wil je dat Peter eens 5 liedjes opsnort en beschrijft over jouw sector? Die vindt hij zeker! Luisterrijk klikvoer voor je volgende nieuwsbrief - voor 99 euro!

Mail Kameleon Peter

Bij Kameleons zijn we niet vies van een streepje muziek. En wat mij betreft, mag dat best in onze moedertaal zijn. Nee, dat zeg ik niet om Geert Bourgeois te plezieren. Nederlandstalige liedjes zijn immers meer dan Christoff, Lindsay en K3. Akkoord, er hangt een dorpskermissfeertje rond muziek in eigen taal, maar dan ga je toch nogal gratuit voorbij aan een pak muzikale kwaliteit en soms zelfs literaire inhoud. Daarom zet ik hier vijf Nederlandstalige favorieten van me op een rijtje, met tekst en uitleg waarom ze hier op hun plaats staan.

Jonas Winterland - Het meisje uit het lied (2015)

Hij wordt weleens de Nederlandstalige Jacques Brel of Leonard Cohen genoemd, deze Jonas Winterland. Vergelijkingen waar het moeilijk tegen opboksen is, maar wat ons betreft, doorstaat de Leuvense songsmid ze met glans. Zijn teksten zijn vaak erg melancholisch en in het geval van Het meisje uit het lied mag je daar gerust ook nostalgisch bij vermelden. Zo brengt hij een tegelijk warme én clevere ode aan drie bekende meisjes uit Nederlandstalige liederen: Mia (Gorki), Suzy (Noordkaap) en Irene (De Mens). 

Opkijken naar je helden aan de hand van een lied, dat dan ineens met opgeheven hoofd naast die grote voorbeelden kan gaan staan? Het is inderdaad niet iedereen gegeven. Hij besluit met: ‘Een muzikant denkt meestal niet aan het meisje uit zijn lied.’ Hij is ze evenwel niet vergeten, en wij ook niet.

Zelf toepassen in je marketing?

Je hoeft niet altijd het wiel weer uit te vinden. De kunst bestaat er soms ook in te accepteren dat anderen je voor waren. Maar dat wil niet zeggen dat je een idee niet kunt verfijnen of eigen accenten toevoegen. Uit een mooie ode kan immers iets heel nieuws en origineels ontstaan. En laat creativiteit nu net een van onze troeven zijn - dat ontdek je als je ons je uitdaging in het oor neuriet via hallo@kameleons.be of telefonisch op 09 274 13 30. 

Peter Koelewijn – KL 204 (1977)

Peter Koelewijn en mooie teksten? Toegegeven, wie aan zinsneden als ‘Kom van dat dak af’ of ‘Angeline, de blonde seksmachine’ denkt, fronst wellicht de wenkbrauwen. Of kent KL 204 niet, een schattige parel van een lied over een relatie die niet mag zijn. We volgen het relaas van een man die zijn ongrijpbare liefde naar Schiphol brengt, op weg naar ... tja, dat komen we niet te weten. Oké, dit is niet het beste nummer aller tijden, maar ik was al van jongs af aan wild van deze song.

En gebeten door het woord Caballero, dat tot tweemaal toe in de lyrics opduikt. Uiteindelijk bleek dat een Nederlands sigarettenmerk te zijn, al heeft het jaren geduurd vooraleer ik daar achter kwam. Voor mij zal het voor altijd aan dit nummer verbonden blijven.

Zelf toepassen in je marketing?

Wij vonden Caballero een mooi woord, maar eigenlijk is het een staaltje van schaamteloze product placement. Of liever: met het juiste woord op het juiste moment iemand prikkelen, is dat niet waar het bij reclame om gaat? Peter Koelewijn bedoelde het vast zelf zo niet, maar het effect dat hij in zekere zin creëert, is pure marketing voor beginners. Kunnen wij jouw product eens ter sprake brengen in een populaire context? Een lied? Een strip? Een boek? Mail ons op hallo@kameleons.be of bel ons op 09 271 13 30. We staan klaar om te verhalen!

Het Zesde Metaal – Ploegsteert (2012)

Vergeet CNC-freesmachines en stoere pons- en plooibanken. Het Zesde Metaal brengt fijnbesnaarde kleinkunst, gepokt en gemazeld in de West-Vlaamse klei. Kleikunst, als het ware. Mooier dan in Ploegsteert klonken ze nooit. Niet enkel omdat het rustieke melodietje je moeiteloos in vervoering brengt, maar ook omdat ze tekstueel het equivalent van een emotionele uppercut uitdelen. Insteek: de goddelijke opkomst en tragische ondergang van de uit Ploegsteert afkomstige wielrenner Frank Vandenbroucke.

‘De schepper ha' compassie, ge mocht gaan’, zingt Wannes Cappelle aan het einde van de laatste strofe over VDB’s onfortuinlijke overlijden. Ondertussen betokkelt hij niet alleen de snaren van zijn gitaar, maar ook die van ons hart.

Zelf toepassen in je marketing?

Met zorgvuldig gekozen woorden en een meeslepend wijsje weet Het Zesde Metaal zijn verhaal zo pakkend te brengen dat je niet anders kunt dan overstag gaan. Weet je niet hoe je jouw verhaal gebald en to the point kunt vertellen? Wij helpen je graag een handje om de juiste accenten te leggen. Bel ons op 09 274 13 30 of mail ons op hallo@kameleons.be

Het Goede Doel – Gijzelaar (1982)

Er mag al eens gelachen worden. Dat vonden de mannen van Het Goede Doel ook. Met een waaier aan songs in hun repertoire waarin ze de tong al eens stevig tegen de wangrand durven te drukken, mogen ze in dit lijstje immers niet ontbreken. Ik had bij hun grootste hits kunnen blijven door voor België of Hou van mij te gaan, maar uiteindelijk besloot ik het stof nog eens van Gijzelaar te blazen. Al was het maar voor de geinige refreinopener ‘Oh, was ik maar een gijzelaar. Dan stond altijd m'n eten klaar’. 

Rijmen met humor, heet zoiets.  In de rest van de tekst vind je trouwens eerder belegen rijmschemaatjes, maar de inhoud is aanstekelijk. Dat kan trouwens ook gezegd worden over het speelse tempo, dat de tijdsgenoten en collega-humoristen van Doe Maar echoot.

Zelf toepassen in je marketing?

Het hoeft niet allemaal veel betekenis te hebben, soms mag het weleens gewoon plezierig zijn zonder meer. Of opgeleukt met stijlfiguren die op de lach werken. Drop dus al eens een grapje in je campagne en zorg ervoor dat je doelpubliek weet dat het bij jou gezellig toeven is. Wisecracks – of wijze cracks – vind je alvast bij Kameleons. Je kan ze zelfs mailen op hallo@kameleons.be of bellen op 09 274 13 30.

The Scene – Iedereen is van de wereld (1990)

En de wereld is van iedereen. Geen festival waarop deze verdraagzaamheidsklassieker niet luidkeels werd meegebruld. Toen de wereld zelf ook nog van Thé Lau was uiteraard, want die hief twee jaar geleden alweer een laatste glas op onze en vooral zijn eigen gezondheid. Met The Scene componeerde hij trouwens wel meer literaire poëzie, maar qua tijdloos karakter kent Iedereen is van de wereld zijn gelijke niet. We leven nu eenmaal in cynische tijden.

Voor Thé Lau maakt het niet uit of je rood, zwart, wit, geel, jong, oud, man of vrouw bent. Iedereen is iedereen. Een mooie boodschap dus, die meer dan ooit staat als een huis. De maatschappij lijkt ons dan misschien af en toe te vertellen dat dat huisje eerder wankel staat, het doet niets af aan de sloganeske kracht die deze lyrics herbergen.

Zelf toepassen in je marketing?

Een slogan die aanslaat als een mantra en tegelijk een waarheid als een koe herbergt. Zo wil je je bedrijf toch ook profileren? Als je daarbij ook nog eens het grote publiek – iedereen, jawel – weet aan te spreken, zit je helemaal goed. Zeg ons gerust wat je zoekt en wij maken er een slogan bij. We hebben er zelfs een brainstormpack voor. Want ook wij zijn mensen van de wereld.

Tags

Gerelateerde berichten

Deel dit artikel via

- 46 shares -

Laat Kameleons jouw teksten vertalen

Vraag naar onze tarieven Bel ons op +32 9 274 13 30