Wil je dat we je website nu al spreektaliger maken zodat je helemaal 2.0 bent?
Vraag een gratis offerte aanIn hun blog SEO is dood, leve SEO schreven onze digitalemarketingcollega's van Ntriga.Agency al dat spreektaal aan belang zal winnen op websites tegenover schrijftaal. In die mate zelfs dat trendwatchers al spreken van SEO 2.0.
Een goede zaak, vinden wij. Zoals we de meeste ontwikkelingen van Google richting sterke tekst en content de laatste tijd wel toejuichen.
De voornaamste reden daarvoor is de opkomst van voice search. Mensen zullen – door de aanhoudende groei van mobile – in de toekomst steeds vaker hun vraag mondeling stellen aan Google in plaats van ze in te tikken. In de blog stippen de collega's het voorbeeld aan van de long-tail vragen in een FAQ: voluit geschreven vragen zullen meer impact hebben dan woordclusters.
Een andere toepassing die in opmars is en waarbij spreektaal van belang is, zijn de chatbots. Die moeten een menselijk gelaat hebben, alsof je echt met een mens aan het converseren bent. Een chatbot moet spreektaal hanteren, geen schrijftaal. Anders valt hij al meteen door de mand.
Het loont dus om je website spreektaliger te maken. Voor ons, taalkundigen, was dat al langer zo, ook zonder de 'druk' van Google: de meeste kenmerken van spreektaal maken een tekst immers minder stijf, vlotter leesbaar en toegankelijker.
Vermijd gesubstantiveerde werkwoorden
Het Nederlands is een werkwoordgedreven taal – met een onderwerp en een persoonsvorm. Laat die zin maar lekker lopen.
(-) De productie van de machines geschiedt in ons eigen atelier.
(+) We produceren de machines in ons eigen atelier.
Vermijd passiefconstructies
Ze zijn stijf en zwaar. Eentje kan wel door de beugel, maar eigenlijk is de oplossing idem als hierboven: maak gewoon een zin met een actief onderwerp en een persoonsvorm.
(-) Je pakketje zal morgen al verzonden worden.
(+) We verzenden morgen al je pakketje.
Vermijd stadhuistaal aka ambtenarees
Bedrijven krijgen zoveel brieven in kromtaal dat ze op den duur dat woordgebruik overnemen. Alle overheidscampagnes die heldere taal propageren ten spijt.
(-) ten belope van, ten behoeve van, …
(+) kun je meestal gemakkelijk vervangen door een enkelvoudig voorzetsel, bv. voor
Een leuk woordenlijstje met schrijftalige woorden en hun spreektalige alternatief vind je hier op de website van de VRT.
Tags
Gerelateerde berichten
Deel dit artikel via
- 46 shares -